پذیره‌نویسی اولین صندوق بازنشستگی تکمیلی آغاز شد

پذیره‌نویسی اولین صندوق بازنشستگی تکمیلی آغاز شد

۱۹ آذر ۱۴۰۲

مجوز پذیره‌نویسی صندوق «آتیه مفید» به عنوان اولین صندوق بازنشستگی تکمیلی از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به سبدگردان مفید اعطا شد.

مراسم اعطای مجوز پذیره‌نویسی اولین صندوق بازنشستگی تکمیلی یکشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، علیرضا ناصرپور عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، سایر مدیران ارشد سازمان بورس و مدیران کارگزاری مفید در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

در این مراسم به طور رسمی مجوز پذیره‌نویسی صندوق «آتیه مفید» به مدیرعامل سبدگردان مفید، اعطا و مزایای این صندوق تشریح شد.
به دنبال اعطای این مجوز، پذیره‌نویسی واحدهای نوع سوم صندوق آتیه به عنوان نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از امروز آغاز شد. با توجه به استقبال کاربران در مرحله پیش پذیره‌نویسی، فرصت مشارکت تا تکمیل سقف پذیره‌نویسی محدود خواهد بود.

صندوق بازنشستگی تکمیلی نقش موثری در آتیه افراد خواهد داشت
دکتر مجید عشقی رئیس سازمان بورس در این مراسم ضمن تشکر از مجموعه «مفید» و همه دست‌اندرکارانی که در مسیر تاسیس اولین صندوق بازنشستگی تکمیلی در کشور فعالیت موثر و مستمر داشته‌اند، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به سابقه‌ای که دارند در آینده نه‌چندان دور می‌توانند سهم عمده‌ای در بازار داشته باشند و نقش موثری را در تامین آتیه افراد ایفا کنند.

او اضافه کرد: با توجه به نیازهای ماهیانه و مستمر افراد در دوران بازنشستگی، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی می‌توانند بخشی از هزینه‌های دوران بازنشستگی افراد را تامین کنند. صندوق «آتیه مفید» می‌تواند منابع دائمی را به بازار سرمایه وارد کند که این امر در راستای توسعه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه است.

در ادامه علیرضا ناصرپور معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس نیز بیان کرد: تلاش شده است ساختار صندوق بازنشستگی تکمیلی «آتیه مفید» ساده طراحی شود چراکه قرار است تعداد زیادی کارفرما در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق از شفافیت بی‌نظیری در میان سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری برخوردار است و ترکیب دارایی منعطف و متنوعی دارد. صندوق بازنشستگی تکمیلی در درازمدت می‌تواند سود قابل قبولی را برای سرمایه‌گذاران تامین کند.

صندوق بازنشستگی تکمیلی راهکاری برد- برد برای کارمند و کارفرما

در ادامه این نشست، مدیرعامل سبدگردان مفید گفت: تولد صندوق بازنشستگی تکمیلی در بازار سرمایه به عنوان یک راهکار شناخته شده جهانی، در بلندمدت تاثیر قابل توجهی در کمک به مسئله صندوق‌های بازنشستگی خواهد داشت.

علیرضا آدمن افزود: صندوق بازنشستگی تکمیلی یک راهکار برد-برد برای همه طرف‌ها محسوب می‌شود چراکه از یک سو رفاه و آرامش را برای نیروی کار در پی دارد، از طرف دیگر شرکت‌ها با نیروهای با انگیزه و بازده بالا مواجه خواهند شد. نتیجه این معادله برد-برد این است که رشد تولید و توسعه اقتصاد از طریق سرمایه‌گذاری منابع با ثبات رقم خواهد خورد.

آدمن بیان کرد: صندوق بازنشستگی تکمیلی می‌تواند موجب تغذیه بازار سرمایه و اقتصاد شود، اگر عملکرد درستی در این راه داشته باشیم، نتایج خوبی را به دست خواهیم آورد.

مدیرعامل سبدگردان مفید گفت: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در دنیا در قالب مشارکت از دهه 1970 میلادی کار خود را آغاز کردند که در حال حاضر ۱۱۰ میلیون نفر تنها در آمریکا از این صندوق‌ها استفاده می‌کنند. طیف وسیعی از آن‌ها در بخش‌های تولیدی و خصوصی فعال هستند. انتظار می‌رود ما نیز بتوانیم اقدامات مناسبی را به جهت جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم.

صندوق بازنشستگی تکمیلی «آتیه مفید» از نوع صدور و ابطالی است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به بخش سرمایه‌گذاری در سامانه «ایزی‌تریدر» یا «اپلیکیشن مفید» برای صدور واحدهای این صندوق اقدام کنند.

صندوق «آتیه مفید» ضمن ایجاد تنوع در ترکیب دارایی‌ها، سعی در کسب بازدهی مناسب برای دوران بازنشستگی افراد و همچنین آینده فرزندان دارد. بـه‌علاوه، مدیریت ریسک در این صندوق نقش پررنگی دارد و تخصیص مناسب دارایی‌ها می‌تواند سرمایه را نسبت به نوسانات تورمی محافظت کند.